TRNSTN STUDIO - residency for artistic research


TRANSDISCIPLINARY RESEARCH AND RESIDENCY SPACE 

physical – non physical / local – global / radical – social – for artists, researchers, activists, crafts(wo)men, monsters, thinkers & makers


 

IN A WORD


TRNSTN STUDIO is to become an un-conventional place for artistic investigation and residencies. Individuals or small groups proposing research projects at the intersection of two or more disciplines are invited to work and live on site (or not). TRNSTN STUDIO goes beyond art, navel gazing and an elitist approach, searching for outstanding and progressive but simple and accessible solutions for a life (and art making) in challenging times.


TRNSTN STUDIO is part of the larger project TRNSTN, an evolving holacratic trans-sectorial organisation which aims to assist people in transition and social change. 



OBJECTIVES


Cette résidence permet à des artistes, chercheurs et chercheuses d’aller au délà de leurs investigations habituelles. En même temps, le charactère évolutif et agile permet aux concepteurs du studio de s’auto-questionner et s’adapter. Au délà du but d’inspirer et de soutenir la société avec des réalités alternatives, la recherche artistique est acceptée et valorisée en tant que pratique contemporaine fondamentale.

 

TRNSTN STUDIO est appelé à devenir un acteur international dans la recherche artistique interdisciplinaire, pendant que blueFACTORY peut jouer son rôle innovateur et la ville sera amenée à renforcer son potentiel de lieu de rencontre, de l’interculturel et de la médiation.



KONTEXT


TRNSTN STUDIO ist intergraler Bestandteil des Projekts TRNSTN. TRNSTN ist eine kulturelle Organisation im weiteren Sinne, die 2019 vom Gemeinderat der Stadt Fribourg co-initiiert wurde. Sie hat zum Ziel – im Sinne einer exem-plarischen Organisationsentwicklung – Kultur, Ökonomie, Ökologie und Soziales näher zusammenzubringen. Im Zentrum steht die Kollaboration, das ‘faire ensemble’. Die ersten Projekte (2020) sind z.B. die Organisation eines virtuellen Open Space für das Netzwerk ‘The NextGen Enterprise’ und ein Web-Radio (TRNSTN RADIO) für experimentelles DJ’ing. Die verschiedenen Projekte sind autonom, stehen jedoch im Austausch und teilen gemeinsame Werte und Ressourcen. Martin Schick (Initiant dieses Projekts) ist einer von 7 Gründer.innen und Entwickler.innen. 



ECO-SYSTEMIC CULTURE


Ecological aspects are a basic condition for the functioning of the studioOther than making ecology a topic and/or artistic product, the operation is subject to the ecological guidelines. The researchers and residents have to act within this realm.


Another eco-systemic measure is to exclude extra flights, but to collaborate with partner institutions instead, extending the stay of invited artists/scientists from abroad or make it possible for them to arrive some weeks before their actual performance. 

 


L’INNOVATION


“L’innovation” (suivant la charte de blueFACTORY) est le terrain sur lequel la résidence se construit. Mais l’innovation est souvent apperçu comme un mot baudruche, une promesse vide. Une approche critique à cette idée d’innovation semble obligatoire. C’est quoi la véritable innovation dans le territoire des recherches et résidences artistiques et donc dans l’artistique même? La recherche s’adresse également au fonctionnement de cette résidence, qui doit toujours rester flexible, interagir et être dans l’air du temps. Le projet est en quête permanente d’inspiration, cherche à inspirer l’artiste à son tour, ainsi que le quartier, la région et les partenaires à l’international. 

 

 

VORBEREITUNG


Bereits seit 2018 finden in der blueFACTORY künstlerische Residenzen statt. Diese Test- phase diente zur Wegbereitung der hier beschriebenen Residenz. Unter dem Leitmotiv ‘artistic ecologies’ (https://www.bluefactory.ch/artistic-ecologies) haben die Resident.innen auf dem Gelände gearbeitet und gewirkt, bestrebt um einen Aufbau von Mikro-Organismen, wie z.B. Kate Rich mit ‘Feral Trade’, einem parasitären ökonomischen System, oder Michael Mitchell (CH) und Jonathan Keats (USA), die vor Ort einen Kalender entwickelt haben, der sich nach dem lokalen Fluss richtet. Diese Residenzen fanden im NeighborHub, dem ‘maison du quartier’ der blueFACTORY statt. 


Résident.e.s en 2018/19: 

Nicolas Galeazzi (CH/BE), Kate Rich (UK), Moritz Gramming (DE)

 

Collectifs en résidence en 2019/20: 

Stiftung Freizeit (DE), Eco Freaks (CH), La Foresta (DE), Luek Stucky (CH)


Die vorletzte Residenz mit dem Kollektiv LA FORESTA konnte aufgrund früher Covid19-Massnahmen nicht zu Ende geführt werden, was zu einer geografisch ausgelagerten Recherche führte. LA FORESTA hat auf Distanz eine Audio basierte Arbeit für blueFACTORY entwickelt, die ohne ihre physische Präsenz diesen Sommer in der bF als Installation begehbar wird.

 

Luek Stucky hat im Mai 2020 eine erste Vorlage für eine operationelle Residenz gebaut: The residency space is a 2-sided empty canvas. Residents can pass by a library of objects and choose materials they need for their residency. 

 

 

OPERATION

 

Une fois que la base de la résidence est construite, les artistes et autres qui y séjournent sont invités à poursuivre leur pratique ou leur recherche spécifique au délà de la co-construction de l’espace.


Dans le suivant, quelques points d’implementation sont décrits afin de pouvoir mieux s’imaginer l’opération de TRNSTN STUDIO: 


> TRNSTN ist als multiple Organisation im Sinne einer Perma-Kultur ( https://www.bluefactory.ch/activites/bluefactory-perma-culture) entstanden. Statt in Abhängigkeit öffentlicher Gelder und dem Förderwillen bzw. Förderkapazität der öffentlichen Hand, sind Misch-Organisationen verwurzelter, haben Zugänge zu anderen Sektoren und Gesellschaftsschichten, können denn auch multipel finanziert sein. TRNSTN STUDIO ist zwar autonom, aber steht unter dem Schutz von TRNSTN, was nicht nur ein breiteres Publikum generiert, aber auch Beständigkeit verspricht. 


> As a sub-cercle of the holacratic organization TRNSTN, TRNSTN STUDIO is using HOLACRACY as well in order to operate.  Das evolutionäre Prinzip fördert autonome Prozesse und schnelle Reaktionsmöglichkeiten, Budget-Flexibilität u.s.w.


> Le but est de créer une résidence qui se veut “self-sufficient”, dans le sens qu’elle réduit de plus en plus sa dépendance aux fonds publics.


> Als zeitgenössische Institution, muss sich das Studio den Herausforderungen, Bedürfnissen und Aufgaben des öffentlichen Lebens stellen und soziale Verantwortung im lokalen Kontext tragen (According to: Governing a culture of survival – Reshape Network)


> Chaque résidence devrait se super-positionner (physique ou non-physique) avec la résidence d’avant / d’après, ce qui permet qu’il y a une rencontre et une échange entre les résident.e.s. Cette rencontre peut également servir comme introduction à l’espace et la transmission du ‚savoir vivre‘ dans cet espace particulier. 


> Remote actions: In reverse, it must be possible that a resident that is physically present in the studio initiates, guides or accompanies processes elsewhere. 


> Une administration performative est un outil important de la résidence: À chaque engagement, la question doit être posé de nouveau: Comment rendre le payment équitable (suivant: The Fairy Purse – Reshape Network) et adapté (à la situation).  


> As an international research and residency place, we have to challenge the notion of the nation state and its consequences. Maybe inter-national is the wrong term, as a post-national approach would be maybe more suitable?


> Il est important que l’on prenne “recherche artistique” au sens large, pour inclure aussi des designers, artisan.e.s, makers, etc. Ce qui importe, c’est de soutenir des gens qui, par leurs travaux, répondent aux questions autour d’une vision de “living in troubled times”, par des travaux potentiellement conceptuels, et “qui font réfléchir”, mais aussi des gens qui produisent des choses plus pragmatiques/utiles. L’idéal étant des gens qui sont à l’interface des deux.


> Une variété de cultures, de secteurs, de sexe et d’origine est évident. D’ailleurs, on s’imagine bien d’avoir des praticiens qui soient des “disciplinary misfits”, “le cul entre deux chaises”…


> Another important issue is the theoretical/conceptual approach to the DNA of this micro-institution. Through understanding the way we work, we might formulate our best practices and share them with others.

 

> Glocalization: The studio co-operates with partners abroad, sharing practices, knowledge, values and resources.


> Crisis and Uncertainty can trigger conscious, critical and creative discussions and potentially lead to new or forgotten methods and practices.


> Together and separately, the sciences and arts are passionately practiced (…) throughout the dangerous centuries of irreversible climate change and other troubles, (…) imagining and practicing repair and care (…) to make the ongoing possible. (D.Haraway, Staying with the trouble, Camille Stories – Children of Compost)

 

 

THE NEW NOW

 

Seit März 2020 ist alles anders. Genau zu dem Zeitpunkt, wo das Residenzprojekt loslegen sollte. Gerade neu aufkommende Projekte und Organisationen sind problematisch, wo es doch nun in erster Linie um die Erhaltung von bestehenden Strukturen geht. Gleichzeitig ist dieser Umbruch eine ideale Chance, Institutionen im Kunstbereich neu zu denken und lenken. Der Aufbau einer neuen Institution erlaubt mehr Freiheiten, und eine Implementierung von  anstehenden und noch unbeantworteten Fragen in einen Prozess des Experimentierens. 


Was sieht eine wirklich zeitgenössische künstlerische Institution (jetzt) aus? Was für Institutionen brauchen wir Kunstschaffende? Welche braucht die Gesellschaft? Wie steht es um die response-ability bestehender Organisationen? Wie baut man neue beständige Strukturen, die sich an permanent sich verändernde äussere Umstände anpassen können? Wie findet man Lösungen in Chaos und Unsicherheit, die für weitere Zeiten des Chaos und Unsicherheit bestehen bleiben? Wie wichtig wird das Un-making im Verhältnis zum Making? Wie sieht ab jetzt die Realität von internationalen Residenzen ganz konkret aus? Wie hat eine Schweizer Institution Solidarität zu verstehen und praktizieren? u.s.w.


Das Studio ist ein Ort, wo solche Fragen adressiert und experimentiert werden können. 


Covid-19 is a tectonic shift, we will not go back to usual business, there is a new normal to be lived. This immediate future is something we don’t know, we don’t feel secure about. How could a proposal like this one know where to go? According to Rosi Braidotti, who wrote this almost 7 years ago in Metamorphoses, in times of change, concepts need to turn into processes. TRNSTN STUDIO is a good vehicle to start with – and for the rest, we’ll find out. 



TEAM


Martin Schick (Cultural manager of blueFACTORY, co-founder of TRNSTN) in cooperation with Michka Mélo (Fo.am, EPFL) and N.N.*


The team members are not only framers, but researchers themselves, giving support and active accompaniment, documentation work and theoretical reflection on what is being produced. This can lead into publication works, presentations, discussion, exchange, networking, political actions etcetera! 

 

 

Ein OPEN CALL wird für 2021 vorbereitet !